Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt komen er in Den Haag in 2030 in vrijwel elke straat deelauto’s en deelbakfietsen beschikbaar. Dat staat in de onlangs gepresenteerde Strategie Deelmobiliteit 2030. Den Haag heeft op dit moment ruim 3.100 straten.
De gemeente wil meer regie gaan nemen in de groei van deelmobiliteit. Er wordt voortaan onderscheid gemaakt tussen typen deelvoertuigen om duurzame en actieve mobiliteit te stimuleren. Dit betekent meer aandacht voor deelauto’s en deelbakfietsen en minder voor deelscooters. De deelvoertuigen worden geparkeerd in buurt- en wijkhubs, wat het vrij parkeren op straat moet beperken. Met name deelscooters die op stoepen en andere plekken worden geparkeerd, zorgen nu nog voor veel ergernis in Den Haag.
Wethouder Mobiliteit Arjen Kapteijns: "Door meer deelmobiliteit en mobiliteitshubs te faciliteren, bevorderen we niet alleen schonere lucht en minder verkeersdrukte, maar ook een leefbaarder stad voor al haar bewoners en bezoekers. Zo maken we de stad aantrekkelijker voor iedereen."
Recente ervaringen met gedeelde mobiliteit tonen aan dat deelauto’s en deelbakfietsen effectief bijdragen aan de mobiliteitstransitie, zegt Kapteijns. “Deelauto’s maken ruimte vrij in de straten en deelbakfietsen vervangen korte autoritjes. Hierdoor zien zowel inwoners als bezoekers van Den Haag gedeelde mobiliteit steeds meer als een goed alternatief voor hun dagelijkse verplaatsingen.”
Klimaatneutraal
Het aantal inwoners, forenzen en bezoekers in Den Haag neemt de komende jaren verder toe. Deze groei legt extra druk op de openbare ruimte. Tegelijkertijd streeft de stad ernaar om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Om deze uitdagingen aan te pakken en de leefbaarheid te verbeteren, zet Den Haag in op de Strategie Deelmobiliteit. Deze strategie geeft een impuls aan het gebruik van deelvoertuigen en duurzame vervoersmethoden. De gemeente werkt samen met aanbieders van deelmobiliteit om het gebruik en de voordelen bekender te maken.